سنكسار قداس الأربعاء, 28 أكتوبر 2015 --- 17 بابة 1732
اليوم 17 من الشهر المبارك بابة, أحسن الله انقضاؤة ، وأعاده علينا وعليكم، ونحن في هدوء واطمئنان، مغفوري الخطايا والآثام، من قِبَل مراحم الرب، يا آبائي وأخوتي.
17- اليوم السابع عشر - شهر بابه
نياحة البابا ديوسقورس الثاني ال3
في مثل هذا اليوم من سنة 511 ميلادية تنيح الأب القديس ديسقورس الحادي والثلاثون من باباوات الإسكندرية. وقد قدم بطريركا بإرشاد الروح القدس بعد نياحة سلفه القديس يوحنا. كان هذا الأب وديعا في أخلاقه، فاضلا في علمه وعمله، كاملا في حياته. حتى أنه لم يكن من يشبهه في جيله. فقدم بطريركا بإرشاد الروح القدس، وكانت باكورة أعماله أنه بعد ارتقائه الكرسي المرقسي كتب رسالة جامعة إلى الأب القديس ساويرس بطريرك إنطاكية ضمنها القول عن الثالوث الأقدس المساوي في الجوهر والألوهية، ثم شرح التجسد، وأن الله الكلمة قد اتحد بجسد بشرى كامل في كل شئ بنفس عاقلة ناطقة، وانه صار معه بالاتحاد ابنا واحدا، ربا واحدا، لا يفترق إلى اثنين، وأن الثالوث واحد قبل الاتحاد وبعده، لم تدخل عليه زيادة بالتجسد.
ولما وصلت هذه الرسالة إلى الأب ساويرس، قرأها وفرح بها وتلاها على الشعب الإنطاكي، فاستبشر بها وكتب إلى القديس ديسقورس رد الرسالة يهنئه بالرئاسة المسيحية وأن يعتمد في جميع أقواله وأفعاله على الأمانة التي وضعها الثلاثمائة والثمانية عشر بنيقية، وعلى ما أمروا به من القوانين والسنن، ولما وصلت هذه الرسالة إلى الأب ديسقورس قبلها بفرح وأمر بتلاوتها فقرأت من فوق المنبر ليسمعها كل الشعب.
وكان هذا الأب مداوما على التعليم والقراءة وحض الكهنة في كل بلد وتوصيتهم على حراسة الرعية.
ولما أكمل سعيه تنيح بسلام.
صلاته تكون معنا. ولربنا المجد دائما أبديا. آمين.
The Departure of St . Dioscorus II 31st Pope of Alexandria
On this day of the year 511 A .D ., the holy father Abba Dioscorus II, 31st Pope of Alexandria,departed . He was chosen Patriarch by the guidance of the Holy Spirit after the departure of hispredecessor, St . John . This father was gentle in disposition, his work and knowledge wereoutstanding, and he was perfect all his days; no one was like him in his generation .His first work after his enthronement to the See of St . Mark was writing an epistle to the holyfather Abba Severus, Patriarch of Antioch . This epistle contained the faith in the Holy Trinity asequal in essence and divinity, and an explanation of the Incarnation . He said that the Word of Godwas incarnated in a human body perfect in everything, and united with it and became one Son, oneChrist, one God, in inseparable unity and that the Trinity is one before and after this unity and noaddition was effected to Him by the Incarnation .When this epistle reached Abba Severus, he read it and rejoiced and made it known to the peopleof Antioch . He felt optimistic with it and wrote to St . Dioscorus a reply to the epistlecongratulating him on his Christian presidency and on the Orthodox faith . He commanded him notto turn aside from it, neither to the right nor to the left, and to depend in all his sayings and workson the Orthodox faith which was established by the Three Hundred and Eighteen Fathers in Niceaand according to what they commanded in the Canon and the Law . When the message reachedAbba Dioscorus, he joyfully received it and commanded that it be read from the pulpit to be heardby all the people .This father read and taught continually, and urged and commanded the priests in every city toshepherd and guard their flocks . Having ended his course, he departed in peace .His prayers be with us and Glory be to our God, forever . Amen .
+++++++++++++++++++++++++++++++
يوحنا : حنانيا ، حنان ، يوحنا ، يوحانان ، يهوحانان ، يحنس إسم عبري معناه بهوه منعم ، أي الله منعم ، المنعم عليه، يوحانان أو يهوحانان هما الصيغة اليونانية للاسم
ديسقورس : كلمة معناها خادم المشترى
ساويرس : كلمة معناها كاهن الزمان أو الحار أو الملتهب
0 التعليقات:
إرسال تعليق